Afgelopen maand is een kwalitatief doelgroeponderzoek van NL-EITI afgerond. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in de interesse en informatiebehoefte van stakeholders rondom delfstoffenwinning en de energietransitie.

Inzichten uit het onderzoek

Uit de gesprekken blijkt dat er behoefte is aan inzicht in zowel financiële als niet-financiële kosten en baten van olie, gas en zoutwinning in Nederland; zoals milieueffecten, leveringszekerheid en maatschappelijke impact.

Respondenten geven aan dat informatie over delfstoffenwinning beter geplaatst moet worden in de bredere context van het Nederlandse energiesysteem en de energietransitie. Naast delfstoffenwinning is men geïnteresseerd in feitelijke informatie over andere activiteiten in de diepe ondergrond; zoals CCS en geothermie.

Het belang van transparantie rondom besluitvorming en overheidsbeleid in Nederland werd ook aangekaart door respondenten. Tot slot is een belangrijk punt voor hen de kritische grondstoffen en de geopolitieke afhankelijkheid die daarmee gepaard gaat.

Aanbevelingen uit het onderzoek

  • Verbreed de scope van NL-EITI naar de maatschappelijke kosten en baten van delfstoffenwinning en andere activiteiten in de diepe ondergrond in Nederland, bezien vanuit de context van de energietransitie. Overweeg daarnaast om ook meer aandacht te besteden aan het onderwerp kritische grondstoffen;
  • Bied meer context bij gepresenteerde data, zodat deze makkelijker te duiden is voor een breder publiek;
  • Weet de doelgroep beter te bereiken door middel van een proactieve communicatie- en stakeholderstrategie.

Hoewel NL-EITI als transparantie-initiatief bekend is bij sommige stakeholders, blijkt uit het onderzoek dat de website en beschikbare data nog onvoldoende worden benut. Dit onderstreept de noodzaak om de zichtbaarheid en herkenbaarheid te vergroten.

Vervolgstappen voor de NL-EITI multi-stakeholder groep (MSG)

De MSG verkent op dit moment hoe de scope van NL-EITI verbreed kan worden en welke onderwerpen en informatie daar in de toekomst onder zouden moeten vallen. Ook onderzoekt de MSG hoe dit initiatief, dat transparantie en multi-stakeholderdialoog bevordert, versterkt kan worden zodat het een bijdrage kan leveren aan het maatschappelijke debat in Nederland.  Een voorbeeld is het actualiseren van  de communicatiestrategie om beter aan te sluiten op de informatiebehoefte van verschillende doelgroepen.